Stichting Limburgse Componisten

Joep van Leeuwen

Binnenkort meer informatie.

Stichting Limburgse Componisten

Hans Meeuws

Biografie

Hans Meeuws (1943) volgde zijn muziekstudies (schoolmuziek en piano) aan de conservatoria van Maastricht en Den Haag. Al vóór zijn muziekstudies ontstonden zijn eerste compositites. Maar eenmaal bezig met de muziekstudie speelden docenten als Kees van Baaren, Jan van Dijk en Rudolf Koumans een sterk stimulerende rol en is de componeerlust niet meer gestopt. Naast zijn loopbaan als docent muziek in het voortgezet onderwijs is Hans Meeuws dan ook blijven componeren.

Enkele tientallen composities ontstonden n.a.v. schoolsituaties als feesten en andere gelegenheden binnen het schoolleven. Hierdoor ontstonden naast werken als musicals ook op zichzelf staande muziekstukken voor schoolorkest, -koor en ad hoc ensembles.

Hans Meeuws' oeuvre staat los van het muziekonderwijs en bestaat hoofdzakelijk uit kamermuziek voor de meest uiteenlopende bezettingen. Het vocale aandeel speelt daarbij een overheersende rol. Inspiratie zoekt hij vaak in de literatuur waarbij hij met zijn schrijfwijze gemakkelijk aansluiting vindt. Zijn oeuvre omvat naast instrumentale werken dan ook veel liederen op franse, engelse en nederlandse teksten voor solostem met begeleiding van piano of kleine instrumentale ensembles, alsook werken voor koor.

Hans Meeuws componeert in een gematigd moderne stijl. Zijn oeuvre omvat ruim honderd muziekstukken waarvan vele in opdracht werden geschreven.

Opuslijst

Enkele voorbeelden van zijn composities:

Once upon a time in Brookhin
Ouverture voor schoolorkest. 1975.
Altazimuth
Voor het Daniel Speer Trombone Consort, gecomponeerd i.o.v. het ministerie van onderwijs (ARVO). 1991.
In the Orchard
Op tekst van Robert Graves sopraan solo met begeleiding van dwarsfluit, cello en piano. 1985.
2 Bundels van 12 psalmen voor koor
Gemengd koor, Ned. vertaling van Ad Bronkhorst, gecomponeerd i.o.v. de Universiteit voor Theologie en Pastoraat te Heerlen. 1986 en 1990.
Antigone
Mannenkoor, dwarsfluit en gitaar. Toneelliederen op teksten van Tijs Dorenbosch naar de Ned. vertaling van Pé Hawinkels van het gelijknamige toneel van Sophokles. 1992.
Na de dag
Sopraan solo met begeleiding van 2 blokfl., dwarsfl, viool, cello en piano. Liedcyclus op teksten van B. Aafjes, I. Gerhardt, H. Hoekstra, Lucebert, A. Roland Holst, J. vd Waal, C. Huygens, W. van Hildegaardsbergen. 1993.
Le Grand Meaulnes
Zangsoli, koor, combo en schoolorkest. Musical op tekst van Tijs Dorenbosch naar de gelijknamige roman van Alain Fournier. 1993.
Balades Mâconnaises
Programmatische suite in 5 delen geschreven i.o.v. het Daniel Speer Trombone Consort. 1995.
Biaritz
Zangsoli, koor, combo en schoolorkest. Musical op tekst van Tijs Dorenbosch naar een verhaal uit "Speak Memory" van Vladimir Nabokov. 1996
Liberté
Gecomponeerd in opdracht van de Gemeente Roermond b.g.v. de viering van de 50-jarige bevrijding van de stad. Solocantate op tekst van Paul Eluard voor sopraan met begeleiding van dwarsfluit, hobo, klarinet, viool, altviool, cello en piano. 1994.
Black Berry
Saxofoonkwartet. Gecomponeerd in een samenwerkingsverband met de Stichting Limburgse Componisten. 1995.
Sinfonietta
Blokfluit, dwarsfluit, viool, cello en piano. Gecomponeerd voor het Roermondse Anderson Ensemble. 1987.
8 Afrikaanse liederen (2002/3) bewerkingen van originele afrikaanse songs
Gemengd koor m.b.v. el.guitar, keyboard, basgit, uitgebr.slagwerk. Gecomponeerd in opdracht van gemengd koor Animato Horn. 2002/2003
Canticum Novum
Gemengd koor met groot orgel. Psalm 95 op latijnse tekst, gecomponeerd i.o.v. "De Klokkengieters" in Aarle-Rixtel t.g.v. hun 100-jarig bestaan. 1996.
Concertmars
Fanfare. Gecomponeerd in opdracht van fanfare Sint Paul te Maria-Hoop. 1996.
That's the way it is
Fanfare. bewerking van gelijknamige song, gecomponeerd in opdracht van muziekuitgeverij Niwigi Maria Hoop. 1996.
Aldegundismis
Gemengd koor met orgel. Gecomponeerd in opdracht van het Aldegundiskoor Buggenum. 1998.
Premières brumes de septembre
Sopraan solo en trombonekwartet, Tekst: Alain Fournier. 1990
La Semaison
Gemengd koor. 10 koorliederen op tekst van Philippe Jaccottet, gecomponeerd in opdracht van "Musique Plurielle" Chalon France. 2005.
Aimer n'est point un crime
Gemengd koor. Bewerkingen van zes Franse volksliedjes en één eigen compositie op oorspr. Franse tekst. Gecomponeerd in opdracht van Le Scherzo, Cuiserie France. 2005.

Contactgegevens

Hans Meeuws

Stichting Limburgse Componisten

Rob Peters

Biografie

---

Opuslijst

---

Contactgegevens

---

Stichting Limburgse Componisten

Gerard Sars

Biografie

Geboren 1954 te Venlo.

Studeerde orgel en compositie te Maastricht, respectievelijk bij Jean Wolfs en Willem Kersters. Later nog enkele jaren filosofie te Nijmegen en theologie te Utrecht, maar keerde toch weer terug naar de muziek. Bij de Antwerpse componist Willem Kersters bekwaamde hij zich in de compositie- en instrumentatieleer, en vervolgens bij Piet Stalmeijer speciaal in de instrumentatie voor HAFA. Hij volgde een cursus sonologie (geluidsleer) aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Op dit moment voornamelijk werkzaam als componist, kerkmusicus en muziekrecensent van het Limburgs Dagblad.

Klik voor meer informatie en een opuslijst: www.gerardsars.nl

Contactgegevens

Gerard Sars

Stichting Limburgse Componisten

Ricarda Schumann

Biografie

Ricarda Schumann, geboren in 1967 in Kempen/Niederrhein, opgegroeid in Wachtendonk, ontving haar eerste fluitlessen toen zij ef jaren oud was. Zij vervolgde haar studie aan de Musikhochschule Köln, afdeling Aken, hoofdvak dwarsfluit bij Ricarda Bröhl en master classes bij Jos Rinck, Wil Offermans en Klaus Holsten.

Zij gaf en geeft concerten in binnen- en buitenland, o.a. als soliste bij het Landeszupforchester Nordrhein-Westfalen. Tevens is zij werkzaam als fluit- en pianolerares.

Sinds 1992 is zij actief in de vrije theaterwereld Aken als muzikant en actrice. Zij componeerde en produceerde muziek voor tal van toneelstukken, alsook muziek voor diverse instrumenten. Sinds 2005 is zij intensief bezig met de historische instrumenten traverso en mandolone.

Zij is lid van het ensemble Capella Aquisgrana voor vroege muziek en het Cassis Trio (fluit - cello - piano).

Opuslijst

---

Contactgegevens

---

Stichting Limburgse Componisten

Marcel Siebers

Biografie

Marcel Siebers (1955) studeerde piano bij o.a. Janine van Mever en haalde de onderwijsakte B aan het Arnhems Conservatorium in 1980. Verder volgde hij daar een directiecursus en compositielessen. Hij is vanaf 1987 de beiaardier van de gemeente Cuijk, sinds juni 1997 van de gemeente Venlo en vanaf oktober 2000 bespeelt hij de beiaard van Emmerik (D).

Marcel Siebers studeerde aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort bij Arie Abbenes en behaalde in 1993 het praktijkdiploma te Weert en in 1995 het diploma Uitvoerend Musicus te Arnhem en Utrecht. In 1994 kreeg hij een beurs om gedurende een maand in AnnArbor, in de staat Michigan (VS), ervaring op te doen op een van de grootste en zwaarste beiaarden ter wereld. In 1996, 1999, 2000 en 2002 gaf hij vele concerten tijdens een tournee door de V.S..

Vele bewerkingen, van meestal pianomuziek, heeft hij op zijn naam staan die reeds over de hele wereld gespeeld worden. Naast zijn beiaardierwerkzaamheden is hij tevens koorleider van de parochiële koren te Mill en privé pianodocent. Als componist heeft hij in de beiaardwereld eveneens al zijn sporen verdiend. Zo won hij in 1994 en 1996 internationale compositiewedstrijden voor beiaard met achtereenvolgens de werken 'Fantasie' op het Franse chanson 'tant que vivrai' en 'Prelude con Fughetta'. Sedert dit maart 2002 is hij tevens bestuurslid van de Nederlandse Klokkenspel Vereniging.

Opuslijst

  1. De Sprookjestuin (1977), suite in 5 delen ; piano solo
  2. Engelenmis, ter nagedachtenis aan Diederik (1982) ; gemengd koor en orgel
  3. Fantasie voor piano en harmonieorkest (1983)
  4. Romance (1984) voor Gita ; fluit en piano
  5. Sonatine voor saxofoonkwartet (1985), opgedragen aan het Maastrichts Saxofoonkwartet
  6. Fuga voor clarinetkwartet (1987)
  7. Ballade Consertante (1987) ; Altsaxofoon en harmonieorkest
  8. Capriccio (1987) ; Tenor- en Baritonsaxofoon, Strijkersensemble en piano

Werken voor beiaard

  1. Kleine Suite (1990), 2 oct. Uitg. NKV (Nederlandse Klokkenspelvereniging)
  2. Maria die soude...of 4 manieren om in Bethlehem te geraken (1991), 2 oct. Uitg. NKV
  3. Prelude à la Marthias van den Gheijn (1991), 2 oct. Uitg. NKV
  4. Prelude à la Jef Denijn (1992), 2 oct. Uitg. NKV
  5. Consolation (1993), 4 oct. Uitg. DGV (Deutsche Glockenspielvereinigung)
  6. Fantasie op 'tant que vivrai' (1994) 4 oct. Uitg. GCF (Guilde des Carillonneurs de France)
  7. 4 Etudes in octatonische reeksen (1995), 4 oct. Uitg.Edition Pors
  8. Prelude con Fughetta (1995), 4 oct. Uitg. GCNA (Guils of Carillonneurs in North America)
  9. Moods (1997), 4 oct.
  10. Homage (1999), 4 oct. Uitg. ACME (American Carillon Music Edition)
  11. Jubilate Deo impressies (2000), 4 oct. Uitg. NKV
  12. Präludium und Fughato über 'Lob und Dank' (2000) 4 oct. Uitg. EGV (Emmericher Glockenspiel Vereinigung)
  13. Bronze Green Oak Capriccio (2003) 4 oct. Uitg. Stichting 'Het Venloos Carillon'

Website

www.marcelsiebers.nl

Contactgegevens

Marcel Siebers

Stichting Limburgse Componisten

John Slangen

Biografie

John Slangen (*Kerkrade 1951) koos op relatief late leeftijd voor de muziek. Pas op 18-jarige leeftijd nam hij regulaire pianolessen.

Na één jaar (72/73) gerichte voorbereiding begon hij in 1973 aan zijn conservatorium studie: Theorie der Muziek en (in 1975) Compositie aan het Maastrichts Conservatorium, beide vakken bij Matty Niël.

In 1978 voltooide hij zijn Theorieopleiding en werd aansluitend aangesteld als leraar theoretische vakken (Harmonieleer, Contrapunt en Analyse) aan het Conservatorium te Maastricht (thans het Conservatorium van de Hogeschool Zuyd).

In 1980 behaalde hij de Prijs voor Compositie waarmee zijn compositieopleiding werd afgesloten.

In 1987 is hij medeoprichter, bestuurslid en in de periode 1990-1992 voorzitter van de Stichting Limburgse Componisten. Van 1995 tot 2001 maakte hij opnieuw deel uit van het bestuur.

Vanaf 1989 is hij werkzaam als leraar in het hoofdvak Compositie en tevens, sinds 1990, als leraar in het hoofdvak Theorie aan het Conservatorium van de Hogeschool Maastricht.

In 1989 was hij leider van de werkgroep die de afdeling Hedendaagse Kamermuziek aan het conservatorium heeft opgezet; sinds 1990 is hij lid van deze werkgroep: projecten -in aanwezigheid van de componist- rond Pousseur (90), het Expressionisme (91, geen componist uitgenodigd), Górecki (91), Katzer (92), Boehmer (94), Goehr (95), Vierul/Miechel (96), Leef (97), Traditie en Vernieuwing (98, geen componist uitgenodigd), Nordgren (99), 5 Eeuwen Maastrichtse Muziek (00, geen componist uitgenodigd), Delgado (01), Amerika (02, geen componist uitgenodigd), Sigurdbjornsson, Thorkelsdottir (03) en Improvisatie (04, geen componist uitgenodigd), 05 Korea: Jung Jee Lee, 06 Shostakovich/Luytjens, 07 Schubert/Webern, 08 Stravinskij, 09 Les Synthétistes, 10 Ottoketting, 11 Russiche muziek.

Hij was lid van de Interne Artistieke adviesraad van het conservatorium van 1993 (het oprichtingsjaar) tot 1996. Sinds 2000 geeft hij de colleges over twintigste-eeuwse muziek in de afdeling muziekgeschiedenis.

Namens het conservatorium nam hij deel aan de voorbereiding en uitvoering van samenwerkingsprojecten tussen het conservatorium en de Rijksuniversiteit Limburg (thans de vakgroep Letteren en Kunst van de faculteit der Cultuurwetenschappen: cursussen Opera en Cultuur & Lied en Cultuur (89-96), daarnaast kunstpractica (93-95) en colleges (1992-1999) voor de studenten Cultuur en Wetenschapsstudies.

Vanaf april 2003 tot 2015 was hij werkzaam als hoofdvakdocent voor Compositie en het hoofdvak Theorie, docent muziekgeschiedenis en was hij lid van de staf van het Conservatorium Maastricht als Hoofd van de Afdeling Muziek Klassiek.

Hij is regelmatig werkzaam in werkgroepen, adviesraden en besturen.

Slangen, die sinds 1980 als componist in de openbaarheid treedt, componeerde tot op dit moment ruim honderd werken, met name kamermuziek, daarnaast werken voor orkest en een opera.

Uitvoeringen hebben plaatsgevonden in Nederland, Duitsland, België, Rusland, Denemarken, Noorwegen en de Verenigde Staten. Radio-opnamen van zijn werk werden gemaakt door BRT, NOS, Omroep Limburg, WDR III en de Russische Radio-omroep.

Opuslijst

Quintett für 12 Bläser, opus 1
Picc., fl., hob. , engl.hrn, kl., baßkl., fag., c.fag., 4hrn. Eerste uitvoering: 12 VI 1981 door het Maasland Ensemble o.l.v. Jean Lambrechts. Tijdsduur: 9'. 1977.
Quartett für 2 Violinen, Bratsche und Violoncello, opus 2
Tijdsduur: 14´.
Variationen für das Pianoforte-vierhändig, opus 3
Eerste uitvoering: 26 IX 1981 door John Slangen en Peter Soeters. Tijdsduur: 05´.
V Sätze für VII Schlagzeuger, opus 4
Eerste uitvoering: 2 IV 1982 door het Heerlens Slagwerk Ensemble o.l.v. P. Vesana. Tijdsduur: 8'. 1978.
Drei Sätze für Violine und Klavier, opus 5
Eerste uitvoering: 14 XII 1980 door Margret Schindewolf-Hummel (vl.) en Peter Soeters (pf.). Tijdsduur: 10´.
Alceste, opus 6
Sopr., Ten., gemengd koor, saxofoonkwartet en symfonieorkest, Text R.M.Rilke). Tijdsduur: 18´.
IV Sätze für Orchester, opus 7
Symfonieorkest. Eerste uitvoering: 7 V 1981 door het Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard. Tijdsduur: 20´. 1979.
3 Offertorien für vierstimmig gemischten Chor a capella, opus 8
Tijdsduur: 8´. Uitg. Donemus.
Choral Chaconne und Finale für Klavier, opus 9
Eerste uitvoering: 25 III 1980 door Peter Soeters. Tijdsduur: 8´.
Drei leichte Sätze für Cello und Klavier, opus 10
Eerste uitvoering: 23 I 1981 door Cecilia van Hoof (vc.) en Peter Soeters (pf.). Tijdsduur: 4'.
Trio für 2 Klarinetten und Fagott, opus 11
Eerste uitvoering: 27 X 1996 door Roger Debougnoux (klar.), Roger Niessen (klar.) en Jolanda Wolters (fagot). (rev. 1983). Tijdsduur: 7'. 1980.
IV Rilke Lieder, opus 12
Eerste uitvoering: 16 IV 1981 door Ingrid Schmithüsen (sopr.) en Ed Gerits (pf.). Tijdsduur: 8´.
II Sätze für 16 Blockflöten, opus 13
4S., 4A., 4T., 4B. Tijdsduur: 7'.
II Sätze für Klavier, opus 14
Eerste uitvoering: 15 XII 1982 door Tonie Ehlen. Tijdsduur: 5'.
Quastio V Sätze für Streichorchester, opus 15
Tijdsduur: 15'. Uitg. Donemus. 1980/81.
II Sätze fur Violoncello-solo, opus 16
Eerste uitvoering: 11 IV 1981 door Jos Kamp (vc.). Tijdsduur: 8'. 1981.
II Lieder auf Texten von CL. Ebden, opus 17
St., Pf. Tijdsduur: 4'.
Konzert für Klarinette und Klavier, opus 18
Eerste uitvoering: 30 VIII 1981 door Paulien Ten Koppel (klar.) en Arno Dieteren (pf.). Tijdsduur: 30'.
III Fragmente aus den Duineser Elegien, opus 19
St., Pf., Tekst: R.M. Rilke. Eerste uitvoering: 27 IX 1981 door Ingrid Schmithüsen (sopr.) en Ed Gerits (pf.). Tijdsduur: 4'.
Quintett für 2tr.,hrn.,pos. und tube, opus 20
Eerste uitvoering: 25 IV 1985 door studenten van het Maastrichts Conservatorium. Tijdsduur: 9'.
Zwei Gesänge für Singstimme und Orgel, opus 21
Tekst: R.M. Rilke. Eerste uitvoering: 11 VII 1982 door Ingrid Schmithüsen (sopr.) en Bertold Wicke (orgel). Tijdsduur: 11'. 1981/82.
Drei kleine Stücke für zwei Klavieren, opus 22
Tijdsduur: 5'. 1982.
Partite Diverse über einen eigenen Choral, opus 23
Orgel. Eerste uitvoering: 29 VI 1982 door Tjeu Zijen. Tijdsduur: 10'. Uitg. Donemus.
24
Der Tor und der Tod (Kammeroper), opus 24
Solisten, gemengd koor en symfonieorkest, Text: Hugo von Hofmannsthal, Libretto: John Slangen. Eerste uitvoering: 19 IX 1985 door leden van het Limburgs Symphonie Orkest, het Ensemble Contraint en het Limburgs Vocaal Ensemble o.l.v. Arno Dieteren. Solisten: Ingrid Schmithüsen, Gemma Visser, Math Dirks, Peter Kokkelmans. Spreekstem: Christoph Amrhein Regie: Christoph Amrhein. Tijdsduur: 60'.
Der Tor und der Tod
Klavierauszug. 1983.
Lieder an die Nacht, opus 25
St., Pf., Tekst: N. Lenau. Eerste uitvoering: 24 II 1984 door Peter Kokkelmans (tenor) en Tonie Ehlen (pf.). Tijdsduur: 5'. 1984.
X Kleine Klavierstücke, opus 26
Eerste uitvoering: 5 I 1985 door Tonie Ehlen. Tijdsduur: 14'. Uitg. Sodenkamp. 1983.
Praescriptum für Posaune und Klavier, opus 27
Eerste uitvoering: 11 III 1985 door Harrie Ries (trbne.) en Ed Gerits (pf.). Tijdsduur: 11'.
Infaustus für Querflöte und Klavier, opus 28
Eerste uitvoering: 22 IV 1986 door Heleen de Witte (fl.) en Tonie Ehlen (pf.). Tijdsduur: 12'. 1984.
Vijf Variaties voor violoncello en piano, opus 29
Eerste uitvoering: 20 X11 1984 door leerlingen (kinderen!) van de Muziekschool Heerlen. Tijdsduur: 4'. Uitg. Sodenkamp.
Tuchè :Streichquartett, opus 30
Eerste uitvoering: 23 X 1999 ArToll Ensemble: Elke Seynsche (vl), Patrick Heckmans (vl.), Chritoph Klein (vla), Francesco D'Arcangelo (vc.). Tijdsduur: 14'. 1984/85.
Vereinzelte Lieder, opus 31
Eerste uitvoering: 3 XII 1989 door Marja Schermerhorn (sopr.) en Marianne Habets (pf.) Tijdsduur: 7'. 1985.
Carbone Notata: IV Orchesterlieder, opus 32
Stem en symfonieorkest, Text: W.Kusters. Tijdsduur: 10'. 1985.
Telgang, opus 33
Klarinet en piano. Eerste uitvoering: 22 IV 1986 door Paulien ten Koppel (klar.) en Arno Dieteren (pf.). Tijdsduur: 10'. 1985/86.
Vier-sprong, opus 34
Violoncello-solo. Eerste uitvoering: 29 IV 1986 door Alexander Petrasch. Tijdsduur: 10'. 1986.
Oorspronkelijken en anderen, opus 35
Declamatorium voor spreekstem en piano, Tekst: M. Vrijman. Eerste uitvoering: 7 VI 1991 door Eric Hermans (stem) en Tonie Ehlen (piano). Tijdsduur: 35'. 1987.
Liederen uit Oorspronkelijken en Anderen, opus 36
Zangstem, viool, klarinet en cello, Tekst: M. Vrijman. Eerste uitvoering: 6 XI 1991 door Adrienne Coenegracht (sopr.), Anette Krohne (vl.), Huub Hellebrand (klar.) en Ulrike Ley (vc.). Tijdsduur: 18'. 1988/89.
Twee Liederen voor zangstem en 11 spelers, opus37
Gedichten: W. Kusters. Eerste uitvoering: 22 III 1991 door Wilke te Brummelstroete (sopr.) en het Ensemble Contraint o.l.v. Arno Dieteren. Tijdsduur: 6'. Uitg. Donemus. 1988/89.
Kringloop voor piano, opus 38
Eerste uitvoering: 18 IV 1991 door Tonie Ehlen. Tijdsduur: 20'. 1989/90.
Naamtrek, opus 39
Clavecymbel en alt-blokfluit. Eerste uitvoering: 29 X 1999 Mathieu Vermeulen (blf.) en Fons van der Linden (clav.). Tijdsduur: 7'. 1992.
Koorden Twee tekstloze stukken, opus 40
vierstemmig gemengd koor. Tijdsduur: 12'. 1991/93.
Epacta, opus 41
Fluit en piano. Eerste uitvoering: 13 IX 1995 door Ottolien Otto (fluit) en Tonie Ehlen (pf.). Tijdsduur: 15'. 1994.
Keper, opus 42
Fluit, viool en piano. Eerste uitvoering: 10 III 1996 door Heleen de Witte (fl.) Roeland Gehlen (vl.) en Alex Geller (vc.). Tijdsduur: 8'. 1995.
Heilig weer, 7 liederen, opus 43
Zangstem en piano, Tekst: Leo Herberghs. Tijdsduur: 7'.
Rabot, opus 44
Orgel. Eerste uitvoering: I VIII 1996 door Hans Leenders (orgel). Tijdsduur: 7'. 1995/96.
Dragspel, opus 45
Zes accordeons. Tijdsduur: 15'. Uitg. Donemus. 1997.
Touter, opus 46
Trio voor viool, violoncello en piano (voor kinderen). Tijdsduur: 7'.
Kesp, opus 47
Vrouwenkoor. Tijdsduur: 8'. 1998.
48
Altviool-solo. Tijdsduur: 7'.
Twee Stukken voor Orkest, opus 49
Symfonieorkest. Tijdsduur: 12'. 1998/99.
Trio, opus 50
Viool, violoncello en piano. Tijdsduur: 14'. 1995/99, rev. 2004.
Kilk, opus 51
Saxophoonkwartet. Tijdsduur: 11'. 1999/2000
Thixis, opus 52
2 piano's. Tijdsduur: 12'. 2000.
Caso quo, opus 53
2 piano's. 2006
Veraf geblazen adem, 7 liederen, opus 54
Bariton en piano, Tekst: Leo Herberghs. Eerste uitvoering: 20 V 2001 door Peter Eijkenboom (bar.) en Tonie Ehlen (pf.). Tijdsduur: 14'.
Kamermuziek voor ensemble, opus 55
Fl, klar, git, slagw., vl, vc en pf. (Kladversie). Tijdsduur: 16'. 2000/01.
Strijkkwartet nr. III, opus 56
Tijdsduur: 13'. 2001.
Strijkkwartet nr. IV, opus 57
Tijdsduur: 7'.
Strijkkwartet nr. V, opus 58
Tijdsduur: 9'.
Pour quatre mains...., opus 59
Piano. Tijdsduur: 14'. 2001/02, rev. 2006.
Iridium, opus 60
Kamermuziek voor fl, klar, git, slagw., vl, vc en pf. Tijdsduur: 10'. 2002.
Doe, Paredies, Twee liederen op gedichten van Jac. Schreurs, opus 61
Sopraan en orkest. In Limburgs dialect; ook in Nederlands mogelijk. Tijdsduur: 11'.
In utramque partem, opus 62
Gitaar solo. Tijdsduur: 8'.
…, opus 63
Twee violen. Tijdsduur: 9'. 2003.
XVI korte pianostukken, opus 64
Tijdsduur: 14'.
… qua talis, opus 65
Hoorn en piano. Tijdsduur: 7'. 2004.
In plano, opus 66
Hobo en piano. Eerste uitvoering:27 VI 2005 door Bart Partouns (hob.) en Peter Soeters (pf). Tijdsduur: 8'.
IX Stukken, opus 67
Kamerorkest. Tijdsduur: 12'. 2004/05.
Textuur, opus 68
Strijkkwintet. Tijdsduur: 20'. 2005.
Fantasie over XII Nederlandse Volksliederen, opus 69
Piano. Tijdsduur: 16'.
XII Nederlandse Volksliederen, opus 69b
Piano. Tijdsduur: 12'.
Tu es Petrus, opus 70
Uurwerkmuziek voor carillon. Uitgevoerd: Sittard en diverse carillons in Limburg, maart t/m september 2007. Tijdsduur: 2'20". 2006.
Fünf Lieder für Singstimme und kleines Ensemble, opus 71
St., Klar., Fag. Slgw., Vla, Vc., Cb.. Tijdsduur: 21'. 2007.
Beurtelings …, opus 72
Fluit, gitaar, violoncello en harp. Tijdsduur: 15'. 2003/06.
Ex Morbo assurgere, opus 73
2 Fl., 2 Hob., 2 Klar., 2 Fag., 2 Hrns en Cb. I.o.v. de Provincie Limburg, als bijdrage in de Wahlwiller Passie. Eerste uitvoering: 27/09 2008 Ensemble Helicon o.l.v. Björn Bus. Tijdsduur: 7'. 2007/08.
Stotterend Kind, opus 74
Zangstem, klarinet en piano, Tekst: Ronny Someck. Geschreven i.o.v. de Poetry Nights Maastricht 2008. Eerste uitvoering: 20 X 2008 Regula Boeninger (mezzo sopraan), Wolfgang Güdden (klar.) en Julius Stenzel (vc). Tijdsduur: 12'. 2008.
Sextett, opus 75
Fl., hob., klar., hrn., fag. en piano. Tijdsduur: 15'. 2008.
Grande Sonate, opus 76
Piano. Tijdsduur: 36'. 2006/09.
Tweebast, opus 77
Saxofoon en piano. Voor Xavier Scheepers en Robert Weirauch. Tijdsduur: 16'. 2010.
Cephise, opus 78
Fl., ASax, slgw., 2 vl., vla., vc. Geschreven in Opdracht van de Provincie Limburg als bijdrage aan SLC-project Klinkend Changement. Eerste uitvoering: 17 X 2010 Ensemble olv Arno Dieteren. Tijdsduur: 7'. 2010.
Forum, opus 79
2 Fl., 2 Hob., 2 Klar., 2 Fag., 2 Hrns., Tekst: Frans Budé. Geschreven op verzoek van het Ensemble Helicon. Eerste uitvoering: 26 IX 2010 Ensemble Helicon o.l.v. Björn Bus. Tijdsduur: 6'. 2010.
blind op reis, opus 80
Stem, viool en violoncello. Tekst: Breyten Breytenbach. Geschreven in Opdracht van de Poetry Nights Maastricht 2010, Eerste uitvoering: 29 X 2010 Lajla Sarian (sopr.) Paulina Tarnawska (viool) Paul Stavridis (violoncello). Tijdsduur: 5'. 2010.
Tripes, opus 81
4 Gitaren (beginners: eerste positie). Tijdsduur: 3'. 2010.
Iteratio, opus 82
Orgel. Tijdsduur: 10'. 2010.
... et altera pars, opus 83
4 Trombones. Tijdsduur: 7'. 2011.
Quartet, opus 84
Klarinet, viool, violoncello, piano. Tijdsduur: 14.30'. Voltooid: (2010 en 2011) en 26 I 2012.
Twint I, opus 85
Twee fluiten. Tijdsduur: 6’30”. Voltooid : 15 IX 2011
Twint II, opus 86
Klarinet en fagot. Tijdsduur: 4’. Voltooid : 15 IX 2011
Interim, opus 87
Hobo solo. Tijdsduur: 6’. Voltooid :  18 IV 2012. Geschreven op verzoek van Marc Schäferdiek. Interim versie voor hobo en violoncello voltooid :  16 V 2012.
Tussentijd, opus 88
Viool en violoncello. Tijdsduur: 7’30”. Voltooid : 24/05/2012
Waar ik viel, opus 89
Voor stem, viool en violoncello. Tijdsduur: 7’. Gedicht: Menno Wigman. Geschreven in Opdracht van de Poetry Nights Maastricht 2012. Voltooid: 25 VII 2012. Eerste uitvoering: 26 X 2012, Lajla Sarian (sopr.), Nina Prezwozniak (viool), Paul Stavridis (violoncello).
Scene  uit: “Scherz, Sarire,  Ironie und tiefer Bedeutung” (Christian Dietrich Grabbe), opus 90
Schulmeister (tenor) Tobies (Bariton), Gottliebchen (Spreekstem), fluit, Klarinet (bes), Viool , Violoncello en Piano. Tijdsduur: 14’. Voltooid: 16 VII 2012, instrumentatie 4 IV 2016.
Scene  uit: “Scherz, Sarire,  Ironie und tiefer Bedeutung” (Christian Dietrich Grabbe), pianouittreksel, opus 90b
Schulmeister (tenor) Tobies (Bariton), Gottliebchen (Spreekstem) en Piano. Tijdsduur: 14’. Voltooid: 16 VII 2012.
Passus voor orgel, opus 91
Orgel. Tijdsduur: 11’. Ééndelig. Geschreven op verzoek van de Stichting Orgelconcerten Noorbeek. Voltooid  23 I 2013. Eerste uitvoering 15 VIII 2013 door Peter Verhoogt
Dum spiro, opus 92
Versie voor euphonium en piano, geschreven op verzoek van Hans Nickel. Tijdsduur: 8’30”. Voltooid  16 I 2013. Vversie voor euphonium en strijkkwartet voltooid: 31/01/2013.
Concert voor violoncello en orkest, opus 93
In drie delen. 2,2,2,2, 2,0,1,0, 1, strijkers. Tijdsduur: 17’. Voltooid VII 2013
Concert voor violoncello en orkest, opus 93b
Versie voor violoncello en piano.
Strijkkwartet nr. VI ‘Bist du bei mir’, opus 94
Tijdsduur: 12’. Voltooid 22 X 2013
Strijkkwartet nr. VII, opus 95
In drie delen. Tijdsduur: 15’. Voltooid 11 IV 2014
Symfonie, opus 96
2,2,2,2, 0,2,0,0, 1, strijkers (8,8,6,4,2). Tijdsduur: 19’. In vier delen:
  1. Allegro
  2. Largo
  3. Scherzando
  4. Presto
Voltooid: 09 II 2015
Quis sustenibit…, opus 97
Voor gemengd koor (met piano ad libitum). Tijdsduur: 10’.
  1. I Si iniquitatis
  2. II Averte faciem tuam
  3. III Non intres in judicium
Voltooid: 20 V 2015.
ClavierQuintett, opus 98
Vl,vl,vla,vc pf. In twee delen. Tijdsduur: 8’. Voltooid: 24 IX 2015.
Trio voor viool, viola en violoncello, opus 99
Tijdsduur: 13’. In twee delen:
  1. I Recitatief, Arioso en Aria
  2. II Thema en variaties
Voltooid: 06 I 2016.
Quintet voor blazers, opus 100
Fluit, hobo, klarinet, hoorn, fagot. Tijdsduur: 10’. Voltooid: 08 VI 2016.
December, opus 101
Nonet over een eigen Lied. Fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, viool, altviool, violoncello en contrabas. Tijdsduur: 10’. Voltooid: 31 X 2016.
Concert voor piano en orkest, opus 102
2,2,2,2, 2,0,1,0, 1, strijkers (slagwerk: marimba, bekkens (sospesi), woodblock, snare drum, bass drum). In twee delen. Tijdsduur: 15’. Voltooid: 15 II 2017.
VII Kleine Klavierstücke, opus 103
Tijdsduur: 5’. Voltooid: 08 V 2017.
Klarinettenquintett, opus 104
Klarinet (bes), 2 violen, altviool, violoncello. Tijdsduur: 8'30". In twee delen:
  1. I  Scherzo
  2. II Variationen
Voltooid: 24 V 17.

Toelichting op de werklijst: "Toelichting op de werklijst: Alle stukken van voor 1977 heb ik verworpen. Sinds 1977 tot nu heb ik meer dan twintig min of meer) voltooide werken teruggetrokken; deze worden niet op de lijst vermeld." — IX 2017.

Contactgegevens

Website

www.johnslangen.com

John Slangen
Sint Pietersstraat 67
6463 CS Kerkrade

045-5452340 John Slangen

Stichting Limburgse Componisten

Jos Smeets

Biografie

Jos Smeets (1965, pseudoniem Lado Derjosz) studeerde compositie bij Gerard Sars en HAFA-instrumentatie bij Dominique Schreurs en Frans Hendrikx.

Hij schrijft muziek in diverse genres: pop/jazz/tunes, hedendaags (atonaal), gematigd modern en meditatief. Voor hem is elke compositie een nieuwe ontdekkingstocht: een inspirerend idee om uit te werken. Of dat nu extreem atonaal of lieflijk tonaal is, speelt voor hem geen rol. Hij laat zich hierbij leiden door de gegeven situatie: veelal gematigd modern, tonaal (voor amateurs); atonaal en experimenteler (voor professionals).

Zijn meditatieve muziek — elektronisch, aangevuld met instrumentalisten, zangers, sprekers — heeft een duidelijk bepaalde functie en stelt derhalve hele andere eisen. Het zijn meestal minimalistische tonale of modale stukken: repeterende ritmes en arpeggio’s, elementaire melodielijnen of improvisatie-achtige passages, brede akkoorden.

De laatste jaren is er een duidelijke brug ontstaan tussen de laatstgenoemde en zijn contemporaine muziek. Opgenomen teksten – in de vorm van geluidssporen (soundtracks) - spelen een steeds grotere rol in zijn composities. De teksten “verwijzen” veelal naar diepere Waarheden van ons bestaan. Titels als Verstilling (voor stem en piano), Verwondering (voor stem, piano en fluit) en Is er Dood na dit Leven? (voor symfonieorkest en geluidsspoor) zijn niet toevallig. De eigen teksten zijn een integraal onderdeel van de compositie. Deze ontstaan vanuit spirituele intuïtieve, subjectieve inzichten zoals vele Verlichte Meesters uit heden en verleden deze verwoord(d)en.

Opuslijst

Een selectie uit zijn oeuvre:

Adagio Victoria
voor fanfareorkest (tonaal)
Saint Martin de Tours
voor harmonieorkest (tonaal, deels modaal)
Transitions
voor harmonieorkest, popband, sopraan. Gedeeltelijk met geluidsspoor + dia’s/powerpoint (tonaal: eigen teksten)
Seriële Variaties 1 & 2
voor fluit en piano (dodecafonisch)
Verwondering
voor fluit en piano (dodecafonisch, met tekstspoor)
Verstilling
voor piano, tekstspoor en ‘stilte’ (vrij atonaal)
Octofonia for alto sax and piano
voor altsaxofoon en piano (octotonisch)
De molens maaien
voor sopraan en klarinet (hexatonisch)
Das Leben ist ein Traum
voor sopraan a cappella (vrij atonaal); geschreven voor het Liederenproject van de SLC 2015.
Toen, nu of straks
voor sopraan en piano (octotonisch)
De verschijning voor Pilatus
voor sopraan en althobo (dodecafonisch); geschreven voor het "Wahlwiller Passie"-project van de SLC.
De reuzen
voor klarinettenkwintet, slagwerk en koor (hexatonisch)
Inventio bicinia (nr. 1 – 5)
voor twee houtblaasinstrumenten (modaal, octotonisch, dodecafonisch, hexatonisch)
“urenmelodie” Octobells
voor carillon (octotonisch); geschreven voor het "Tour de Carillon"-project van de SLC.
Krenefonie
voor synthesizers en drumcomputer (dodecafonisch)
Partita
voor fluit solo (dodecafonisch)
Is er Dood na dit Leven?
voor symfonieorkest en geluidsspoor (dodecafonisch); geschreven voor de Limburgse Componistendag 2012.
Jij
voor strijkkwartet, melodisch slagwerk, fluit, saxofoon en geluidsspoor (dodecafonisch); geschreven voor het "Klinkend Changement"-project van de SLC.
Duet for trumpet and trombone
voor trompet en trombone (octotonisch)
Silly Walks
voor trombonekwartet (octotonisch)
Dodeca in Progress (Thought Processes)
voor viool, marimba en cello (minimal, dodecafonisch)
Twee keer zes 6 noten
voor piano en viool (hexatonish)

2 Fragmenten uit: Seriële Variaties


Montage van fragmenten uit: Verwondering


Fragment (slot) uit: Verstilling


Fragment (slot) uit: De molens maaien


Fragment (slot) uit: De verschijning voor Pilatus


Fragment (slot) uit: Inventio bicinium nr.2


Fragment (slot) uit: Inventio bicinium nr.4


Melodie voor het halve uur uit: Octobells


Is er Dood na dit Leven


2 Fragmenten uit: Duet for trumpet and trombone



Bekijk de volgende films met muziek van Jos Smeets:


Meer muziek van Jos Smeets vindt u op de volgende website:

Concertzender: Limburgse Kaas #10

Contactgegevens

Jos Smeets